tempeh gezond

Is tempeh gezond en wat zijn de gezondheidseffecten?

Waarschijnlijk heb je het wel eens in de winkel zien liggen. Misschien staat het zelfs al regelmatig bij je op het menu: tempeh. Maar is tempeh eigenlijk wel gezond? En welke effecten heeft het op je gezondheid?

In dit artikel lees je:

Wat is tempeh eigenlijk?

Tempeh wordt gemaakt van gekookte sojabonen. Deze worden gefermenteerd door gebruik te maken van de Rhizopus schimmel Daardoor ontstaat de typische blokvorm.

Oorspronkelijk komt het uit Indonesië. Het verhaal is dat het daar per zelfs per toeval is ontstaan! Tegenwoordig wordt het in de hele wereld gegeten en is het ook in Nederland gewoon bij elke supermarkt verkrijgbaar.

Wanneer je geen (of minder) dierlijke producten gaat eten, kan tempeh een smaakvolle en voedzame toevoeging zijn aan je maaltijden. Het is onder meer een zeer volwaardige bron van eiwitten.

Is tempeh wel zo gezond?

Om tempeh te maken wordt de sojaboon in zijn geheel gebruikt. Daardoor is tempeh relatief weinig bewerkt, waardoor heel veel voedingsstoffen intact blijven. Door het fermentatieproces zijn deze voedingsstoffen ook nog eens beter opneembaar door je lichaam.

Dus tempeh is ontzettend gezond! Zo bevat het:

  • vitaminen: vooral veel vitamine K, vitamine B2, B3, en B6
  • mineralen: vooral veel koper, mangaan, fosfor en magnesium. Daarnaast ook ijzer, calcium, zink en kalium.
  • antioxidanten: onder andere saponines en isoflavonen.
  • eiwitten: 100 gram tempeh bevat 20 gram eiwitten en all essentiële aminozuren.
  • probiotica en voedingsvezels
tempeh gezond

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van tempeh?

Je ziet dat tempeh een heel rijtje aan gezonde voedingsstoffen bevat. Maar welk positief effect kan dat op je gezondheid hebben?

  • Tempeh draagt bij aan een gezond microbioom. De voedingsvezels van tempeh zijn zogenaamde prebiotica, voedsel voor je darmflora. De (goede) bacteriën in tempeh noemen we ook wel probiotica. Deze kunnen bijdragen aan een gevarieerd microbioom en ontstekingen in je darmen verminderen.
  • Tempeh kan je cholesterol verlagen door de aanwezigheid van isoflavonen.
  • Tempeh draagt bij aan het voorkomen van chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten en kanker. De antioxidanten die aanwezig zijn in tempeh reduceren oxidatieve stress. Saponines worden specifiek geassocieerd met het voorkomen van darmkanker.
  • Tempeh kan helpen bij het afvallen. Het hoge eiwitgehalte in tempeh draagt bij aan een snel gevoel van verzadiging.

Zoals je ziet is tempeh een hele gezonde toevoeging aan je maaltijd. En heeft het een positieve invloed op je gezondheid.

En nu…?

Hopelijk heeft dit artikel je overtuigd van de gezondheidsvoordelen van tempeh. Ben je benieuwd hoe je tempeh het beste kunt gebruiken en klaarmaken? Lees dan zeker ook mijn volgende artikel, compleet met een recept!

Wil je dit artikel zeker niet missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Kun je niet wachten en wil je direct aan de slag met je gezonde leefstijl? Je kunt bij mij terecht voor coaching.


Heb je een vraag of kun je wel wat hulp gebruiken? Stuur me een bericht en laat me weten waar je tegenaan loopt.

Referenties

Comments

  1. Pingback: Recept voor de lekkerste tempeh marinade | Natuurlijk duurzaam gezond

Add A Comment