dille gezond

Hoe gezond is dille, en hoe gebruik ik het?

Dille ken je vast wel, maar weet je ook dat het heel gezond is? En op welke manier je dille allemaal kunt gebruiken? Want dille is echt niet alleen maar lekker bij vis!

In dit artikel:

Dille, wat is het?

Dille is familie van de schermbloemigen, net als bijvoorbeeld peterselie en venkel. Dille is een eenjarig plantje en heeft blauwgroen, draadvormig blad. Het wordt gegeten als kruid, zowel het groen als de zaadjes. Zelfs de bloemen zijn eetbaar – vooral leuk om te weten als je dille in je moestuin hebt staan.

Welke gezonde voedingsstoffen zitten er in dille?

Dille zit boordevol gezonde voedingsstoffen.

Zo is dille bijzonder rijk aan vitamine A, vitamine K en vitamine C. Daarnaast bevat het veel mineralen, met name mangaan, ijzer, calcium en kalium.

Zowel verse als gedroogde dille is erg gezond. Gedroogde dille verliest wat van zijn vitamine C, maar heeft dan weer een hogere concentratie aan ijzer en magnesium.

Dillezaden bevatten alleen wat minder vitaminen dan het dillegroen, maar de zaden zijn wel erg rijk aan mineralen.

Naast deze vitaminen en mineralen, bevat dille ook veel antioxidanten. Onder andere vitamine C is een krachtige antioxidant. Maar dille bevat ook flavonoïden, terpenoïden en tannines.

Deze antioxidanten bestrijden vrije radicalen in je lichaam en zorgen ervoor dat de ontstekingswaarden in je lichaam laag blijven.

Wat maakt dille zo gezond?

Zoals je hebt gezien, bevat dille veel gezonde voedingsstoffen. Maar welk effect heeft dit nu op je lichaam?

  • Dille is goed voor je hart. De flavonoïden in dille beschermen je hart tegen oxidatieve stress en ontstekingen. Bovendien lijkt dille een cholesterolverlagende werking te hebben.
  • Dille is goed voor je spijsvertering. Het helpt bijvoorbeeld bij winderigheid en krampen.
  • Dille heeft een antibacteriële en ontstekingsremmende werking, en ondersteunt hiermee je immuunsysteem.
  • Dille helpt bij menstruatiekrampen. Al van oudsher wordt dille hiervoor gebruikt, al is er weinig onderzoek naar gedaan.
dille gezond

Hoe kan ik die gezonde dille gebruiken?

Dille heeft een hele lekkere smaak, behoorlijk sterk en overheersend. Het heeft een zoete en frisse smaak. In de verte heeft dille iets weg van peterselie, anijs en karwei – deze kruiden komen dan ook uit dezelfde plantenfamilie.

Dille verliest zijn smaak wanneer je het opwarmt. Daarom is dille lekker om te gebruiken in salades en (koude) sauzen. In warme gerechten voeg je het op het allerlaatst toe.

De dillezaden kun je gebruiken bij het wecken of inmaken van komkommers en augurken. Als je een saus in de blender maakt, zijn dillezaden ook heel lekker om toe te voegen. Door het blenden geven de zaden optimaal hun smaak af.

Je kent dille misschien vooral van gerechten met vis. Maar dat is echt niet de enige manier waarop je dille kunt eten!

Wat dacht je van:

  • dillesaus op basis van plantaardige yoghurt
  • aardappelsalade met dille
  • komkommersalade met dille
  • azijn met dillezaden (paar dagen laten trekken!)
  • garnering van soep
  • pasta met dille
  • garnering van je boterham (bijvoorbeeld met humus)
Lekkere smaakcombinaties met dile

Om het makkelijker voor je te maken om dille te gebruiken tijdens het koken, heb ik ook gekeken naar de smaakcombinaties die lekker zijn met dille.

De smaak van dille is onder andere lekker te combineren met de volgende planten:

  • aardappel
  • abrikoos
  • avocado
  • bieten
  • citroen
  • erwtjes
  • komkommer
  • kokosnoot
  • munt
  • paddenstoel

Uiteraard zijn dit maar een paar voorbeelden, maar het geeft je een idee van de mogelijkheden. Het is een mooi uitgangspunt om meer de gaan koken met dille.

Waar koop ik dille?

Dille is verkrijgbaar in verschillende vormen. Je vindt het in de meeste supermarkten.

Verse dille vind je voorgesneden in het koelvak, of je kunt een plantje kopen waar je zelf van kunt oogsten. Het dillegroen kun je daarnaast in gedroogde vorm kopen. Tot slot zijn ook de dillezaden te koop.

En nu…?

Hopelijk heeft dit artikel je geïnspireerd om dille eens uit te proberen. Of als je het al kende, om het wat vaker toe te voegen aan je gerechten. Dille is namelijk hartstikke lekker en gezond!

Doe eens gek en probeer wat uit!

Ben je niet zo avontuurlijk? Zoek dan een recept op op internet en duik daarna de keuken in.

Wil je de volgende artikelen niet missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Kun je niet wachten en wil je direct aan de slag met je gezonde leefstijl? Je kunt bij mij terecht voor coaching.


Heb je een vraag of kun je wel wat hulp gebruiken? Stuur me een bericht en laat me weten waar je tegenaan loopt.

Referenties

Add A Comment