afweer drink

Activeer je afweer: Drink!

In het oerwoud van tips over het versterken van je afweer, zou je bijna de belangrijkste en simpelste tip vergeten: drink! Voldoende drinken is echt essentieel voor een sterke afweer.

Je lichaam kan best een tijdje zonder eten, maar zonder drinken kom je al na een paar dagen in de problemen. Ook je immuunsysteem is hier sterk van afhankelijk.

In dit artikel:

Waarom is drinken zo belangrijk voor je lichaam?


Je lichaam bestaat voor ongeveer 70% uit water. Het bevindt zich in je cellen, tussen je cellen, in je organen en dient als smeermiddel voor de peristaltische bewegingen van bijvoorbeeld je maag.

Water is belangrijk als transportmiddel in je lichaam. In je bloedbaan en lymfevaten zorgt water onder andere voor het vervoer van voedingsstoffen, afvalstoffen, hormonen, mineralen en vitaminen.

Water speelt een belangrijke rol bij het in stand houden van je lichaamstemperatuur. Al dat water in je lichaam vormt letterlijk om buffer om om te kunnen gaan met temperatuurwisselingen in je omgeving. Daarnaast kan het je lichaam afkoelen als je oververhit raakt, bijvoorbeeld bij intensieve inspanning. Je zweet, en het verdampen van het water op je huid onttrekt warmte uit je lichaam. Daardoor koel je weer af.

Water een belangrijk oplosmiddel voor allerlei stoffen in je lichaam. Al je stofwisselingsprocessen kunnen zich alleen maar afspelen in een waterige omgeving. En wat denk je van je spijsvertering? Water is nodig om het voedsel in op te lossen.

Drink voor je afweer!

Zoals je hebt gelezen is water essentieel voor het functioneren van je lichaam. Je kan je voorstellen dat het dus ook belangrijk is voor een sterke afweer. Hoe zit dat precies?

Je immuunsysteem is sterk afhankelijk van voedingsstoffen die in ons bloed getransporteerd worden. Wat denk je van de antioxidanten waar ik eerder over schreef? Water is nodig voor de vertering en opname van deze voedingsstoffen. En zonder water kunnen ze ook niet getransporteerd worden naar je belangrijkste organen, met alle gevolgen van dien.

Naast het vervoeren van de gewenste voedingsstoffen in je lichaam, helpt water natuurlijk ook bij het afvoeren van afvalstoffen en andere ongewenste indringers. Je lymfestelsel speelt hierin een belangrijke rol. Ook het lymfevocht bestaat, naast witte bloedcellen, voor een groot deel uit water.

Als je lichaam al zoveel water bevat, waarom moet je dan eigenlijk nog drinken? Je verliest per dag behoorlijk wat vocht. Via je urine, ontlasting, uitademing en zweet. Hoeveel vocht je precies verliest verschilt per persoon, en zelfs per dag.

Wil je dus dat je afweer sterk is? Drink voldoende!

Hoeveel drink je voor een sterke afweer?

Inmiddels zal je duidelijk zijn dat voldoende drinken echt essentieel is voor een sterk afweersysteem. Al die vitaminen waarvoor je je best doet om via je voeding binnen te krijgen, kan je lichaam anders niet eens opnemen!

Hoeveel vocht je precies op een dag nodig hebt, is voor iedereen anders. En het verschilt van dag tot dag. Gemiddeld hebben vrouwen ongeveer 2 liter vocht per dag nodig, en mannen zelfs 2,5 liter.

Afhankelijk van je voedingspatroon, krijg je al ongeveer 20 tot 30% van je dagelijkse vochtbehoefte binnen via je voeding. Groente en fruit bevat naar verhouding het meeste water. Hoe sterker bewerkt of droger het product, hoe minder vocht het bevat. Koekjes of crackers bevatten bijvoorbeeld bijna geen vocht.

Voor de rest ben je afhankelijk van wat je drinkt. Voor vrouwen wordt geadviseerd om minimaal 1,6 liter per dag te drinken, voor mannen minimaal 2 liter. Deze hoeveelheid kan flink toenemen op een warme dag of wanneer je intensief sport. Ook dan moet je ervoor zorgen dat je alle tekorten aanvult.

De kleur en geur van je urine is altijd een goede graadmeter of je genoeg hebt gedronken. Als je urine heel donker kleurt en sterk ruikt, is het zeker tijd om wat meer te drinken.

Wat drink je voor een sterke afweer?

Het is je misschien ook opgevallen dat steeds wordt gesproken over het belang van water in je lichaam. Water is dan ook de meest verstandige keuze om je dagelijkse vochtverlies te compenseren. Het hydrateert goed en levert tegelijkertijd geen extra energie op in de vorm van calorieën. Daarnaast heeft het geen negatieve invloed op je gebit.

Koffie of thee bevatten ook nauwelijks calorieën en kunnen een goede keuze zijn. Let er wel op dat de polyfonolen in thee en koffie de opname van ijzer uit je voeding belemmeren. Daarom is het beter om het niet te drinken tijdens, vlak voor of vlak na een maaltijd.

Vermijd gezoete dranken met daarin vrije suikers. Dat zijn dranken waar de fabriek kunstmatige suikers aan een drank heeft toegevoegd (zoals frisdrank of energiedrank), maar ook van nature aanwezige suikers vallen onder de vrije suikers. Denk aan honing, vruchtensappen, siroop, diksap en vruchtensapconcentraten. Deze dranken hebben een negatieve invloed op je gebit en calorie-inname. Daarnaast wordt het geassocieerd met allerlei chronische ziekten zoals obesitas en diabetes.

Vermijd alcoholische dranken. Ook deze zijn rijk aan vrije suikers, en het drinken van alcohol wordt geassocieerd met een verhoogd risico op diverse chronische ziekten. Denk aan spijsverteringsziekten, hart-en vaatziekten, infectieziekten en kanker.

Wat dan wel?

Drink water als je je afweer wilt versterken, je lichaam is er erg blij mee.

Wissel het af met thee en koffie. Groene en zwarte thee bevatten antioxidanten en worden in verband gebracht met een lager risico op chronische ziekten.

Er zijn diverse andere soorten kruidenthee die je afweer zouden kunnen ondersteunen. Denk aan gember, rozenbottel, echineacea, granaatappelbloesem, tijm, kurkuma, salie etc. Baat het niet, dan schaadt het niet. Dus experimenteer en drink wat je lekker vindt!

Tip: begin je dag meteen met een groot glas water. Je lichaam is er blij mee na al het vocht dat je ’s nachts bent verloren. Daarnaast activeer het je spijsvertering en is het goed voor je stoelgang. Een goed begin van je dag dus!

En nu…?

Hopelijk ben je nu overtuigd over het belang van voldoende drinken voor een sterke afweer. Begin je dag met een groot glas water en probeer gedurende de dag voldoende te drinken.

Ben je benieuwd naar de volgende delen in de serie ‘Activeer je Afweer’? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Kun je niet wachten en wil je direct aan de slag met je gezonde leefstijl? Je kunt bij mij terecht voor coaching.


Heb je een vraag of kun je wel wat hulp gebruiken? Stuur me een bericht en laat me weten waar je tegenaan loopt.

Dus: wil je liever niet ziek worden in deze periode? Drink!

De volgende tips voor je weerstand zijn zeker net zo belangrijk. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en mis het niet!

Referenties

Comments

  1. Pingback: Activeer je Afweer: de beste tips! | Natuurlijk duurzaam gezond

Add A Comment