Afweer beweeg

Activeer je Afweer: Bewegen!

Bewegen is goed voor je. Wie te lang stil zit, voelt direct dat dit niet de bedoeling kan zijn. Wist je dat bewegen ook belangrijk is voor een sterke afweer?

Wat kun jij nog extra doen voor een goede weerstand?

De winter komt er weer aan, de ziektekiemen vliegen in het rond. En je wilt natuurlijk niet ziek worden. Dus het is een goed moment om wat extra’s te doen te doen om je afweersysteem in optimale conditie te krijgen. Eerder kon je al lezen over het belang van slaap en je microbioom. En welke antioxidanten een rol spelen bij een sterk immuunsysteem.
Vandaag deel 4: beweeg!

In dit artikel:

Waarom bewegen voor een sterkere afweer?

Intuïtief zal je wel aanvoelen dat bewegen goed voor je is. Voor je lichaam én voor je geest. En dat stilzitten juist niet zo gezond is. Wie wel eens een hele dag achter een computer zit te werken, weet precies wat ik bedoel. Je lichaam wordt stijf en stram, je krijgt hoofd- of rugpijn. Foute boel dus.

Maar op welke manier helpt beweging met het versterken van je afweersysteem?

  • Beweging zorgt ervoor dat je lichaam afvalstoffen beter kan afvoeren.
  • Beweging stimuleert je doorbloeding en zorgt daardoor dat witte bloedcellen sneller door je lichaam verspreid worden. Ziekteverwekkers worden op deze manier sneller opgespoord.
  • Beweging zorg ervoor dat je een betere conditie en longconditie hebt.
  • Beweging heeft een ontstekingsremmend effect.
  • Beweging in de buitenlucht of sporten werkt stressverlagend en ontspannend.

Welke vorm van beweging is goed voor je afweer?

Je vraagt je misschien af wat ik precies bedoel met beweging. Bovenstaande positieve effecten gelden voor elke vorm van beweging. Zolang je maar niet stil blijft zitten! Vooral matig intensieve beweging is goed voor je. Denk aan wandelen, fietsen, tuinieren of stofzuigen. Maar ook sporten is natuurlijk goed voor je. Zowel krachtsport, duursport als teamporten.

Houd je er wel van om regelmatig heel intensief te sporten? Zorg er dan voor dat je ook voldoende rust zodat je lichaam weer kan herstellen. Intensief sporten veroorzaakt namelijk oxidatieve stress en ontstekingen in je lichaam. Deze zware belasting is niet goed voor je immuunsysteem. Dat kan op zich geen kwaad, als je regelmatig de tijd neemt om te herstellen. Vergeet dus niet uit te rusten, en doe het wat rustiger aan als je merkt dat je wat onder de leden hebt.

En nu…?

Dus wat kun jij doen voor je weerstand?

Blijf niet stilzitten, maar kom in beweging! Wandel, fiets, loop, yoga, zwem, ren, voetbal, boks, hockey, hinkel, fitness, tai chi, dans. Doe iets wat je leuk vindt! Bonuspunten als je daarmee ook nog naar buiten gaat.

En… geniet ervan! 🙂

Vergeet zeker ook niet de andere tips uit de serie Activeer je Afweer. Heb je bijvoorbeeld wel genoeg geslapen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de volgende delen in de serie Activeer je Afweer.

Kun je niet wachten en wil je direct aan de slag met je gezonde leefstijl om je afweer te versterken? Je kunt bij mij terecht voor coaching.
Heb je een vraag of kun je wel wat hulp gebruiken? Stuur me een bericht en laat me weten waar je tegenaan loopt.


De volgende tips voor je weerstand zijn zeker net zo belangrijk. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en mis het niet!

Referenties

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6523821/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7188661/

https://www.personalfitnessnederland.nl/sporten-goed-voor-immuunsysteem/

Comments

  1. Pingback: Activeer je Afweer: rust! | Natuurlijk duurzaam gezond

  2. Pingback: Activeer je Afweer: de beste tips! | Natuurlijk duurzaam gezond

  3. Pingback: Grijs weer? Zes redenen en tips om toch naar buiten te gaan! | Natuurlijk duurzaam gezond

Add A Comment