Activeer je Afweer: antioxidanten

Activeer je Afweer: Antioxidanten

In het vorige artikel heb je kunnen lezen wat antioxidanten zijn en waar je ze kunt vinden. In dit artikel meer over het effect van bepaalde antioxidanten op je afweer.

Wat je kunt lezen:

In het kort: wat zijn antioxidanten

Kort gezegd is antioxidanten een verzamelnaam voor verschillende stoffen die aanwezig zijn in plantaardige voeding, én die ons lichaam zelf aanmaakt. De belangrijkste functie van antioxidanten is het wegvangen van vrije radicalen. 

Het kan gebeuren dat er veel vrije radicalen zijn ontstaan en dat er niet genoeg antioxidanten zijn om dit op te vangen. Wanneer deze balans is verstoord, spreek je van oxidatieve stress.

Wanneer de oxidatieve stress langer aanhoudt, raken meer cellen en weefsels beschadigd. Dit wordt geassocieerd met snellere veroudering en het draagt bij aan talloze ernstige ziekten.

Dat wil je dus voorkomen!

Welke antioxidanten zijn belangrijk voor je afweer?

In principe zijn alle antioxidanten belangrijk voor een sterke afweer. Ze beperken de schade van vrije radicalen in je lichaam en voorkomen een teveel aan oxidatieve stress. Deze oxidatieve stress is een belangrijke veroorzaker van veel chronische ziekten. Maar daarnaast zijn er bepaalde antioxidanten die je afweer helpen en activeren. Deze zal ik hieronder bespreken.

Vitaminen

Zoals je in het vorige artikel over antioxidanten kon lezen, vallen ook vitaminen onder de antioxidanten. Met name vitamine C en E zijn belangrijk voor de functie van je immuunsysteem. Ze helpen onder andere met het identificeren en bestrijden van ziekteverwekkers, en ondersteunen bij de aanmaak van je natural killercellen.

Mineralen

Mineralen vallen ook onder de antioxidanten. Vooral zink en selenium zijn onmisbaar voor een goed werkend immuunsysteem.

Selenium helpt bij het identificeren van ziekteverwekkers en seleno-eiwitten zijn onmisbaar bij het reguleren van je immuunreacties.

Zink is belangrijk voor de aanmaak van je natural killercellen, Tcellen en antistoffen. Een echte superster voor het bestrijden van infecties! Je lichaam kan zink niet opslaan, dus het is belangrijk om hiervan dagelijks voldoende binnen te krijgen.

Flavonoïden en cartenoïden

Betàcaroteen is de kleurstof die planten oranje kleurt. Maar het is ook een krachtige antioxidant. Je lichaam kan bètacaroteen omzetten in vitamine A, dat een bemiddelende rol speelt tussen je darmflora en je immuunsysteem. Verder is bètacaroteen belangrijk voor de productie van antistoffen, B- en Tcellen.

Flavonoïden is ook een kleurstof van diverse kleuren in planten, waaronder geel, rood en paars. Ze ondersteunen onder andere de cytokines (ontstekingseiwitten) in je lichaam. Flavonoïden zijn bijzonder effectief in het bestrijden van luchtweginfecties.

Waar vind ik deze antioxidanten?

Om je een klein beetje op weg te helpen, zal ik hieronder van elke weerstand-ondersteunende antioxidant een paar belangrijke bronnen weergeven. Deze lijst is uiteraard niet volledig.

Vitamine C
  • guave
  • rode paprika
  • boerenkool
  • broccoli
  • groene paprika
  • lychee
  • spruiten
  • grapefruit
  • aardbei
  • spinazie
  • citroen
  • ananas
  • sinaasappel
  • paksoy

Vitamine E
  • zonnebloempit
  • amandel
  • hazelnoot
  • snijbiet
  • spinazie
  • pijnboompit
  • pinda
  • paranoot
  • mango
  • avocado
  • rode paprika
  • pastinaak
  • pistachenoot
  • aubergine
Selenium
  • paranoot
  • chiazaad
  • sesamzaad
  • lijnzaad
  • rogge
  • knoflook
  • volkoren tarwemeel
  • cashewnoot
  • kokos
  • gerst
  • boekweit
  • rijst
  • pinda
  • zeewier
Zink
  • pompoenpit
  • haver
  • sesamzaad
  • rogge
  • pijnboompit
  • adzuki boon
  • boekweit
  • cashewnoot
  • zonnebloempit
  • hennepzaad

Bètacaroteen
  • spinazie
  • snijbiet
  • zoete aardappel
  • wortel
  • eikenbladsla
  • rode paprika
  • mango
  • meloen (cantaloupe)
  • abrikoos
  • paksoy
Flavonoïden
  • sinaasappel
  • appel
  • mandarijn
  • perzik
  • ui
  • tomaat
  • sperzieboon
  • peterselie
  • banaan
  • alle soorten bessen

En nu…?

Wanneer jouw voedingspatroon is gebaseerd op onbewerkte, plantaardige ingrediënten ben je ervan verzekerd dat je voldoende antioxidanten binnenkrijgt. Voeg daarnaast zoveel mogelijk verschillende kleuren toe aan je maaltijden. Wanneer je graag iets extra’s wilt doen om je afweersysteem te ondersteunen, kun je er zeker op letten dat je voedingsmiddelen uit de bovenstaande lijst toevoegt aan je maaltijden. Dit kan je immuunsysteem net dat extra zetje geven, waardoor je niet of minder ziek wordt.

Vergeet zeker ook niet de andere tips uit de serie Activeer je Afweer. Heb je bijvoorbeeld wel genoeg geslapen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de volgende delen in de serie Activeer je Afweer.

Kun je niet wachten en wil je direct aan de slag met je gezonde leefstijl om je stressniveau te verlagen? Je kunt bij mij terecht voor coaching.
Heb je een vraag of kun je wel wat hulp gebruiken? Stuur me een bericht en laat me weten waar je tegenaan loopt.

De volgende tips voor je weerstand zijn zeker net zo belangrijk. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en mis het niet!

Referenties

https://goedgezond.info/2019/04/04/vitamine-a-belangrijk-voor-darmflora-en-immuunsysteem/

https://nevo-online.rivm.nl/Default.aspx

https://www.civas.nl/blogs/vrije-radicalen-te-lijf-met-antioxidanten-in-orthomoleculaire-voeding

https://www.naturesbest.co.uk/our-blog/can-antioxidants-really-improve-immune-health/

https://vegfaqs.com/vegan-nutrition-guide/

Comments

  1. Pingback: Activeer je Afweer: Microbioom | Natuurlijk duurzaam gezond

  2. Pingback: Activeer je Afweer: Bewegen! | Natuurlijk duurzaam gezond

  3. Pingback: Activeer je Afweer: rust! | Natuurlijk duurzaam gezond

  4. Pingback: Activeer je Afweer: de beste tips! | Natuurlijk duurzaam gezond

Add A Comment